Här har vi har samlat ett axplock av våra ljusprojekt med stor variation på applikation. Här finns projekt som kontor, skola, industri, bostadsrättsföreningar, parker, idrottsplatser och sporthallar, butiker och restauranger.
Vi kan hjälpa dig med både interiöra och exteriöra belysningslösningar, vi har allt ifrån robusta industriarmaturer till dekorativa pendelarmaturer.
Tidaholm Energi har beslutat att byta ut gatubelysningen i staden samt dess ytterområden. Totalt gäller det cirka 3200 armaturer som byts ut till moderna LED-armaturer från Cardi.
- Bakgrunden till bytet av gatubelysning var dels att få bättre ljus dels bidra till en mer hållbar framtid. Dessutom var den befintliga belysningen gammal och skulle snart fasas ut samtidigt som det blev allt svårare att få fram reservdelar. Med modern LED-belysning skulle Tidaholm Energi uppnå alla krav, få längre livslängd och bättre ljuskvalitet samt dessutom kunna sänka energikostnaderna betydligt, säger Martin Käll, EJ:s El i Tidaholm.
På Sonepar har Fredrik Pettersson ansvarat för projektet från start.
- Totalt gällde det leverans av cirka 3200 armaturer och 200 nya gatustolpar. Resterande armaturer skulle monteras på de befintliga stolparna. Jag föreslog vår armatur Motion Street, en bra och flexibel vägbelysning som finns i olika utföranden och kan fås med olika optiker, säger Fredrik Pettersson, Cardi belysningssäljare.
- Bakgrunden till bytet av gatubelysning var dels att få bättre ljus dels bidra till en mer hållbar framtid. Dessutom var den befintliga belysningen gammal och skulle snart fasas ut samtidigt som det blev allt svårare att få fram reservdelar. Med modern LED-belysning skulle Tidaholm Energi uppnå alla krav, få längre livslängd och bättre ljuskvalitet samt dessutom kunna sänka energikostnaderna betydligt, säger Martin Käll, EJ:s El i Tidaholm.
På Sonepar har Fredrik Pettersson ansvarat för projektet från start.
- Totalt gällde det leverans av cirka 3200 armaturer och 200 nya gatustolpar. Resterande armaturer skulle monteras på de befintliga stolparna. Jag föreslog vår armatur Motion Street, en bra och flexibel vägbelysning som finns i olika utföranden och kan fås med olika optiker, säger Fredrik Pettersson, Cardi belysningssäljare.
Innan man kunde lämna offert genomförde EJ:s El ett omfattande jobb med besök ute på plats och identifiera de olika typer av vägsnitt det var fråga om. Totalt var det åtta olika huvudtyper av vägsnitt man fick utgå ifrån och anpassa armaturen efter. EJ:s El hade flera möten på plats och även teamsmöten med Fredrik Pettersson innan han tog fram den slutgiltiga offerten med förslag på armaturer och ljusberäkning.
- Beroende på typ av vägsnitt, stolphöjd med mera har vi projektanpassat armaturernas optik samt även färgåtergivningen, från CRI 70 som är standard, till CRI 80 som var kravet i denna upphandling, säger Fredrik.
Innan man kunde lämna offert genomförde EJ:s El ett omfattande jobb med besök ute på plats och identifiera de olika typer av vägsnitt det var fråga om. Totalt var det åtta olika huvudtyper av vägsnitt man fick utgå ifrån och anpassa armaturen efter. EJ:s El hade flera möten på plats och även teamsmöten med Fredrik Pettersson innan han tog fram den slutgiltiga offerten med förslag på armaturer och ljusberäkning.
- Beroende på typ av vägsnitt, stolphöjd med mera har vi projektanpassat armaturernas optik samt även färgåtergivningen, från CRI 70 som är standard, till CRI 80 som var kravet i denna upphandling, säger Fredrik.
Tidaholms Energi ville även ha sänkt ljusnivå under nattetid för att ytterligare minska energiförbrukningen. Med hjälp av den inbyggda funktionen AN (Active Night) anpassar sig armaturerna efter ett astrour eller ljusrelä och dimrar efter förprogrammerade värden. Detta ger cirka 30 procent ytterligare energibesparing per år jämfört med om armaturen lyser max utan nattsänkning.
Tidaholms Energi ville även ha sänkt ljusnivå under nattetid för att ytterligare minska energiförbrukningen. Med hjälp av den inbyggda funktionen AN (Active Night) anpassar sig armaturerna efter ett astrour eller ljusrelä och dimrar efter förprogrammerade värden. Detta ger cirka 30 procent ytterligare energibesparing per år jämfört med om armaturen lyser max utan nattsänkning.
Två till tre man från EJ:s El arbetar kontinuerligt med projektet, och företaget har investerat i en egen liftbil. Man samarbetar även med lokala underentreprenörer för grävning, avfallshantering, avspärrningar och TMA-bil.
För att effektivisera arbetet har vi utvecklat ett eget program med en digital karta över området. Där kan vi se varje belysningspunkt med unikt nummer, utförda åtgärder, anmärkningar och status i realtid. Programmet möjliggör egenkontroll och ger TEAB:s ansvariga översikt. Det är ett ovärderligt hjälpmedel för att hålla ordning och säkerställa garantier, säger Martin Käll.
Två till tre man från EJ:s El arbetar kontinuerligt med projektet, och företaget har investerat i en egen liftbil. Man samarbetar även med lokala underentreprenörer för grävning, avfallshantering, avspärrningar och TMA-bil.
För att effektivisera arbetet har vi utvecklat ett eget program med en digital karta över området. Där kan vi se varje belysningspunkt med unikt nummer, utförda åtgärder, anmärkningar och status i realtid. Programmet möjliggör egenkontroll och ger TEAB:s ansvariga översikt. Det är ett ovärderligt hjälpmedel för att hålla ordning och säkerställa garantier, säger Martin Käll.
Det finns ett tiotal modeller av Motion Street-armaturen, anpassade efter vägtyp och stolphöjd.
Projektet är dynamiskt och Trafikverket ställer höga krav, särskilt på ljusberäkningar. Vi förmedlar förutsättningarna till Fredrik Pettersson, som gör beräkningarna och skickar dem vidare till Trafikverket. Arbetet flyter på bra, liksom leveranserna. Hittills har vi bytt cirka 1000 armaturer, och samarbetet har varit utmärkt, säger Johan Ekelund.
EJ:s El har 6–8 veckors framförhållning vid avrop av armaturerna. Kartonger märks med positioner och en lathund visar vilken armatur som ska monteras var. "Det är ett stort och spännande projekt, och Motion Street är ett tryggt val – beprövad, pålitlig och flexibel," avslutar Fredrik Pettersson.
Det finns ett tiotal modeller av Motion Street-armaturen, anpassade efter vägtyp och stolphöjd.
Projektet är dynamiskt och Trafikverket ställer höga krav, särskilt på ljusberäkningar. Vi förmedlar förutsättningarna till Fredrik Pettersson, som gör beräkningarna och skickar dem vidare till Trafikverket. Arbetet flyter på bra, liksom leveranserna. Hittills har vi bytt cirka 1000 armaturer, och samarbetet har varit utmärkt, säger Johan Ekelund.
EJ:s El har 6–8 veckors framförhållning vid avrop av armaturerna. Kartonger märks med positioner och en lathund visar vilken armatur som ska monteras var. "Det är ett stort och spännande projekt, och Motion Street är ett tryggt val – beprövad, pålitlig och flexibel," avslutar Fredrik Pettersson.